czwartek, 10 czerwca 2010

Sciąga, dr. Wasyluk. Po Platonie i Arystotelesie

Po śmierci Platona: Heraklides kierował
Akademią podczas podróży Platona na Sycylię.
starał się o stanowisko scholarchy Akademii po
śmierci Speuzypa - następcy i siostrzeńca Platona.
Przegrał jednak z Ksenokratesem.Rozgoryczony
opuścił Akademię i powrócił do Pontu.
Jest uważany za twórcę teorii heliocentrycznej.
Uważał, że Ziemia obraca się wokół własnej osi
oraz, w cyklu rocznym, wokół centrum świata.
Pogląd ten nie był jednak podbudowany teoretycznie
czy empirycznie i miał wyłącznie oparcie intuicyjne.
Speuzyp- pluralizacja systemów Platona,
dobro oznacza wielość, obie formy poznania
są skuteczne,dobro przestaje być źródłem bytu,
dobra duchowe na równi stawiał z cielesnymi,
Konskw: najwyższ.dobrem czł. jest cnota,
ma chartka duchowy, cnota-wewn doskonałość
rzeczy zgoda z naturą. Speuzyp jako pierwszy
formułuje też hellenistyczną koncepcję szczęścia
jako zgodności z naturą.wartościować można pewne
pozytywne stany cielesności. Polemizuje z koncepcją
Eudoksosa, który za takie dobro uznaje przyjemność.
Ksenokrates: 3 sfery: 1.sfera nieba: poznanie doskon.,
2.sfera poza niebem –poznanie noetyczne(rozumowe),
pewne, 3. sf. wewn nieba – bytów naturalnych,
prawdziwe empiryczne pozanie.

Arystotelizm: Straton rozszerzył fizykę Arystotelesa
, zauważając, że spadające ciała przyspieszają,
zamiast poruszać się ruchem jednostajnym.
Argumentu za takim wnioskiem dostarczyły
mu obserwacje swobodnie spadających strug
wody, które po przebyciu pewnej drogi rozpryskują
się na krople. Był materialistą (podobnie jak atomiści
Leucyp i Demokryt z Abdery) i wierzył, że wszystko
we wszechświecie zbudowane jest z materii i energii.
Stworzył quasi-ateistyczną wizję świata, traktującą
wszechświat jako mechanizm, w którym
transcendentne siły (np. boskie) nie istnieją.
Teofrast- W swoich badaniach skupiał się na
filozofii przyrody, a w związku z tym rozbudował
metodę obserwacji i stosował ją w badaniach
biologicznych, medycznych, meteorologicznych,
jak również w rozważaniach charakterologicznych
(w Charakterach przedstawił 30 portretów
literackich przedstawiających typowe wady ludzkie)
i etycznych. Pozostawił też prace z dziedziny
m.in. filozofii, fizyki, mineralogii, historii, prawa
i psychologii.

Epikureizm-fil.praktyczna: I wrażenia zmysł.,
II Prolepsis-pojęcia i język(postrzeżenie i Zachowanie
ich w pamięci).III Czucia-odczucie tego co dobre i złe.
Koncept prawdy-sąd prawdziwy to taki,który jest oczywisty
.POGLĄDY • świat zbudowany jest z atomów (nawiązanie
do Demokryta)• istnieje wiele światów • nowe układy
atomów powstają w sposób przypadkowy • dusza ludzka,
złożona z atomów jest śmiertelna• bogowie są istotami
doskonałymi, nie interesują się ludźmi • przyjemność jest
dobrem najwyższym (hedonizm) • podział przyjemności
na dwie grupy: negatywne (nie odczuwanie cierpień i bólu)
oraz pozytywne (konkretne przyjemności) • należy dążyć
do korzystania z radości życia, unikać przykrości,przede
wszystkim duchowych i związanych z aktywnością duchową
• stan idealny: osiągnięcie doskonałego spokoju (ataraksji)

Stoicy powst w Atenach w III. Twórcami byli:• Zenon z
Kitionu • Kleantes z Assos• Chryzyp – rozwinął doktrynę
szkoły, obszernie i dokładnie opracował filozofię stoicką.
POGLĄDY • świat powstał z pierwotnego ognia i na końcu
powróci do swojego pierwotnego stanu • materialny i
wszechobecny bóg przenika całą naturę i on nią kieruje
(panteizm)• wszystkie byty są materialne (materializm),
dzieli się je jednak na element sprawczy oraz bierny
• wszystkie procesy są określone przez związek
przyczynowo-skutkowy (determinizm)• człowiek powinien
żyć w zgodzie z naturą, która jest boska• wszystkich czeka
nieunikniony bieg wydarzeń (fatalizm)• najwyższym dobrem
jest cnota• ludzie są sobie braćmi, przynależnymi do jednej
rodziny ludzkiej (kosmopolityzm).

Sceptycyzm- "celem sceptyka jest niezakłócony spokój wobec
przypuszczeń, a wobec rzeczy mu narzuconych umiarkowane
ich doznawanie". Gwarantuje taki stan ducha połączenie
powstrzymywania się od sądów (epoche) i spokój duszy
(ataraksja, zob. apatheia, afazja).* wstrzymanie się od sądu
(epoche) - bo wszystkie sądy mają tę samą wartość, są tak
samo prawdziwe,* spokój duszy (ataraksja) - wszelki niepokój
wynika z dążenia do poznania i oceny rzeczy, ataraksję można
osiągnąć będąc obojętnym,* wstrzymanie się od działania –
czym więc się kierować w życiu? - koniecznością biologicznego
przeżycia, obyczajem środowiska, w którym się żyje, wyuczonymi
technikami. Nie istnieje kryterium prawdy, istnieją tylko
prawdopodobieństwa:Koncepc prawdopod Karneadesa:
1.Prawdop proste 50%/50%., 2. Prawd niezaprzeczalne-widzimy,
że inni ludzie tak postępowali i nigdy nie przegrali.
3. Prawd.bezsporne – łączy się z opracowaniem systemu
życia i prób(rachunek prawdop).

Wyprowadził dziesięć tropów scept (wykaz najwyższych kategorii
wątpienia), które prowadzą do zawieszenia sądów 1. wyprowadzony
z zróżnicowaniazmysłów wśród różnych bytów ożywionych,
przez co świadectwa zmysłów mogą być różne a nawet sprzeczne.
, 2. wypr z zróżnicowania wśród ludzi w ich postrzeganiach ,
odczuciach , myślach i postawach, 3.wyprowadzony z odmienności
różnych zmysłów u tego samego człowieka , ponieważ różne
są właściwe im wrażenia zmysłowe, 4. wypr z odmienności dyspozycji,
sytuacji, stanów ducha poszczególnych ludzi,5. wypr z zróżnicowania i
sprzeczności w pojmowaniu ludzi (tematyki dobra i zła) wartości
moralnych, powstawaniu i budowy świata, a także bogów, 6. wypr z
zasady iż nic nie jawi się nam w sposób czysty lecz zawsze jako
zmieszany z czymś innym, 7. wypr z przedstawienia rzeczy
uzależnionego od odległości,odmiennego położenia i miejsca,
8. wyp z wpływów na nasze postrzeganie jakie maj przedstawienia
ilości i stosunki ilościowe, 9. wypr z porównania między rzeczami,
10. wypr z ciągłości, częstotliwości pojawiania się zjawisk.
Ainezydem poprzez nauczanie zawieszenia sądów (afazja)
twierdził, że człowiek może osiągnąć niewzruszony spokój –
szczęście.



Porównanie epikura i stoików Epikur uznawał za cel życia
indywidualne szczęście, zaś filozofię za środek służący
do jego osiągnięcia. Epikurejczycy głosili teorię etyczną
utożsamiającą życie szczęśliwe z życiem moralnym, zaś
za warunek wystarczający do osiągnięcia szczęścia
uważali brak cierpień (tzw. Ataraksja), a za główne źródło
cierpienia – przesądy o obawy takie jak strach przed
bogami i śmiercią, natomiast stoicy w etyce przyjmowali,
że szczęście daje człowiekowi tylko cnota, uniezależniająca
go od wszelkich okoliczności oraz ucząca życia zgodneg
o z rozumem i naturą, cnota, stanowiąca największą
doskonałość jest samowystarczalna (autarkia) i prowadzi
do obojętności wobec wszystkiego innego. Stoicy
postulowali wyzbycie się uczuć (apatia), które uważali
za zło. Wartość uczynków uzależniali od intencji.
Dla Epikura proste potrawy sprawiają tyle samo radości,
co wystawne uczty. Po co jeść ryby i inne smakołyki,
jeśli bolesne uczucie głodu można usunąć wodą i
jęczmiennym chlebem. Dla Stoików szczęśliwym życiem
było życie zgodne z naturą człowieka. Można je było
osiągnąć pod warunkiem czystej duszy, która trwa
w nieprzerywalnym posiadaniu zdrowia, tryska energią,
jest hartowana w cierpieniu i przystosowana jest do
wymagań czasu.











Po śmierci Platona: Heraklides kierował
Akademią podczas podróży Platona na Sycylię.
starał się o stanowisko scholarchy Akademii po
śmierci Speuzypa - następcy i siostrzeńca Platona.
Przegrał jednak z Ksenokratesem.Rozgoryczony
opuścił Akademię i powrócił do Pontu.
Jest uważany za twórcę teorii heliocentrycznej.
Uważał, że Ziemia obraca się wokół własnej osi
oraz, w cyklu rocznym, wokół centrum świata.
Pogląd ten nie był jednak podbudowany teoretycznie
czy empirycznie i miał wyłącznie oparcie intuicyjne.
Speuzyp- pluralizacja systemów Platona,
dobro oznacza wielość, obie formy poznania
są skuteczne,dobro przestaje być źródłem bytu,
dobra duchowe na równi stawiał z cielesnymi,
Konskw: najwyższ.dobrem czł. jest cnota,
ma chartka duchowy, cnota-wewn doskonałość
rzeczy zgoda z naturą. Speuzyp jako pierwszy
formułuje też hellenistyczną koncepcję szczęścia
jako zgodności z naturą.wartościować można pewne
pozytywne stany cielesności. Polemizuje z koncepcją
Eudoksosa, który za takie dobro uznaje przyjemność.
Ksenokrates: 3 sfery: 1.sfera nieba: poznanie doskon.,
2.sfera poza niebem –poznanie noetyczne(rozumowe),
pewne, 3. sf. wewn nieba – bytów naturalnych,
prawdziwe empiryczne pozanie.

Arystotelizm: Straton rozszerzył fizykę Arystotelesa
, zauważając, że spadające ciała przyspieszają,
zamiast poruszać się ruchem jednostajnym.
Argumentu za takim wnioskiem dostarczyły
mu obserwacje swobodnie spadających strug
wody, które po przebyciu pewnej drogi rozpryskują
się na krople. Był materialistą (podobnie jak atomiści
Leucyp i Demokryt z Abdery) i wierzył, że wszystko
we wszechświecie zbudowane jest z materii i energii.
Stworzył quasi-ateistyczną wizję świata, traktującą
wszechświat jako mechanizm, w którym
transcendentne siły (np. boskie) nie istnieją.
Teofrast- W swoich badaniach skupiał się na
filozofii przyrody, a w związku z tym rozbudował
metodę obserwacji i stosował ją w badaniach
biologicznych, medycznych, meteorologicznych,
jak również w rozważaniach charakterologicznych
(w Charakterach przedstawił 30 portretów
literackich przedstawiających typowe wady ludzkie)
i etycznych. Pozostawił też prace z dziedziny
m.in. filozofii, fizyki, mineralogii, historii, prawa
i psychologii.

Epikureizm-fil.praktyczna: I wrażenia zmysł.,
II Prolepsis-pojęcia i język(postrzeżenie i Zachowanie
ich w pamięci).III Czucia-odczucie tego co dobre i złe.
Koncept prawdy-sąd prawdziwy to taki,który jest oczywisty
.POGLĄDY • świat zbudowany jest z atomów (nawiązanie
do Demokryta)• istnieje wiele światów • nowe układy
atomów powstają w sposób przypadkowy • dusza ludzka,
złożona z atomów jest śmiertelna• bogowie są istotami
doskonałymi, nie interesują się ludźmi • przyjemność jest
dobrem najwyższym (hedonizm) • podział przyjemności
na dwie grupy: negatywne (nie odczuwanie cierpień i bólu)
oraz pozytywne (konkretne przyjemności) • należy dążyć
do korzystania z radości życia, unikać przykrości,przede
wszystkim duchowych i związanych z aktywnością duchową
• stan idealny: osiągnięcie doskonałego spokoju (ataraksji)

Stoicy powst w Atenach w III. Twórcami byli:• Zenon z
Kitionu • Kleantes z Assos• Chryzyp – rozwinął doktrynę
szkoły, obszernie i dokładnie opracował filozofię stoicką.
POGLĄDY • świat powstał z pierwotnego ognia i na końcu
powróci do swojego pierwotnego stanu • materialny i
wszechobecny bóg przenika całą naturę i on nią kieruje
(panteizm)• wszystkie byty są materialne (materializm),
dzieli się je jednak na element sprawczy oraz bierny
• wszystkie procesy są określone przez związek
przyczynowo-skutkowy (determinizm)• człowiek powinien
żyć w zgodzie z naturą, która jest boska• wszystkich czeka
nieunikniony bieg wydarzeń (fatalizm)• najwyższym dobrem
jest cnota• ludzie są sobie braćmi, przynależnymi do jednej
rodziny ludzkiej (kosmopolityzm).

Sceptycyzm- "celem sceptyka jest niezakłócony spokój wobec
przypuszczeń, a wobec rzeczy mu narzuconych umiarkowane
ich doznawanie". Gwarantuje taki stan ducha połączenie
powstrzymywania się od sądów (epoche) i spokój duszy
(ataraksja, zob. apatheia, afazja).* wstrzymanie się od sądu
(epoche) - bo wszystkie sądy mają tę samą wartość, są tak
samo prawdziwe,* spokój duszy (ataraksja) - wszelki niepokój
wynika z dążenia do poznania i oceny rzeczy, ataraksję można
osiągnąć będąc obojętnym,* wstrzymanie się od działania –
czym więc się kierować w życiu? - koniecznością biologicznego
przeżycia, obyczajem środowiska, w którym się żyje, wyuczonymi
technikami. Nie istnieje kryterium prawdy, istnieją tylko
prawdopodobieństwa:Koncepc prawdopod Karneadesa:
1.Prawdop proste 50%/50%., 2. Prawd niezaprzeczalne-widzimy,
że inni ludzie tak postępowali i nigdy nie przegrali.
3. Prawd.bezsporne – łączy się z opracowaniem systemu
życia i prób(rachunek prawdop).

Wyprowadził dziesięć tropów scept (wykaz najwyższych kategorii
wątpienia), które prowadzą do zawieszenia sądów 1. wyprowadzony
z zróżnicowaniazmysłów wśród różnych bytów ożywionych,
przez co świadectwa zmysłów mogą być różne a nawet sprzeczne.
, 2. wypr z zróżnicowania wśród ludzi w ich postrzeganiach ,
odczuciach , myślach i postawach, 3.wyprowadzony z odmienności
różnych zmysłów u tego samego człowieka , ponieważ różne
są właściwe im wrażenia zmysłowe, 4. wypr z odmienności dyspozycji,
sytuacji, stanów ducha poszczególnych ludzi,5. wypr z zróżnicowania i
sprzeczności w pojmowaniu ludzi (tematyki dobra i zła) wartości
moralnych, powstawaniu i budowy świata, a także bogów, 6. wypr z
zasady iż nic nie jawi się nam w sposób czysty lecz zawsze jako
zmieszany z czymś innym, 7. wypr z przedstawienia rzeczy
uzależnionego od odległości,odmiennego położenia i miejsca,
8. wyp z wpływów na nasze postrzeganie jakie maj przedstawienia
ilości i stosunki ilościowe, 9. wypr z porównania między rzeczami,
10. wypr z ciągłości, częstotliwości pojawiania się zjawisk.
Ainezydem poprzez nauczanie zawieszenia sądów (afazja)
twierdził, że człowiek może osiągnąć niewzruszony spokój –
szczęście.



Porównanie epikura i stoików Epikur uznawał za cel życia
indywidualne szczęście, zaś filozofię za środek służący
do jego osiągnięcia. Epikurejczycy głosili teorię etyczną
utożsamiającą życie szczęśliwe z życiem moralnym, zaś
za warunek wystarczający do osiągnięcia szczęścia
uważali brak cierpień (tzw. Ataraksja), a za główne źródło
cierpienia – przesądy o obawy takie jak strach przed
bogami i śmiercią, natomiast stoicy w etyce przyjmowali,
że szczęście daje człowiekowi tylko cnota, uniezależniająca
go od wszelkich okoliczności oraz ucząca życia zgodneg
o z rozumem i naturą, cnota, stanowiąca największą
doskonałość jest samowystarczalna (autarkia) i prowadzi
do obojętności wobec wszystkiego innego. Stoicy
postulowali wyzbycie się uczuć (apatia), które uważali
za zło. Wartość uczynków uzależniali od intencji.
Dla Epikura proste potrawy sprawiają tyle samo radości,
co wystawne uczty. Po co jeść ryby i inne smakołyki,
jeśli bolesne uczucie głodu można usunąć wodą i
jęczmiennym chlebem. Dla Stoików szczęśliwym życiem
było życie zgodne z naturą człowieka. Można je było
osiągnąć pod warunkiem czystej duszy, która trwa
w nieprzerywalnym posiadaniu zdrowia, tryska energią,
jest hartowana w cierpieniu i przystosowana jest do
wymagań czasu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz